نویسنده: روابط عمومي 0 1421 تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1398

قابل توجه شركت‌هاي فناور و دانش‌بنيان؛

چالش فناوری پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر برگزار مي‌گردد

به درخواست معاونت علمي آستان قدس رضوي، چالش فناوری پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر با هدف ارائه راهكار براي كاهش اثرات مخرب زيست‌محيطي ظروف يكبار مصرف استفاده شده در اماكن متبركه در تاريخ 30خردادماه 98 برگزار مي‌گردد.

شرح چالش

امروزه در ظروف و  بسته‌بندی‌ها به‌خصوص برای مواد غذایی از مواد پلاستیکی، نفتی، شیشه، فلزات و کاغذ استفاده می‌شود.

کاربرد این مواد معایب متعددی را به‌دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مهاجرت ترکیبات استفاده شده در فرمول‌بندی بسته‌بندی به ماده غذایی، ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و مشکلات بازیافت آن‌ها اشاره کرد.

تولید روزافزون پلیمرهای مقاوم به تخریب زیستی منجر به تجمع ضایعات پلیمری در طبیعت شده و مشکلات زیست‌محیطی فراوانی ایجاد می‌کند و زباله‌های پلاستیکی به‌جا مانده همواره به‌عنوان معضل بزرگی برای محیط زیست مطرح هستند .

مطالعات بسیاری در زمینه تخریب زیستی پلیمرها با هدف غلبه بر مشکلات زیست‌محیطی ناشی از تجمع پلاستیک‌ها در طبیعت در حال انجام است . بهترین راه‌حل برای رفع این معضل، تولید پلیمرهای زیست‌تخریب‌پذیر می‌باشد.

 تخریب زیستی مهمترین فرآیند در چرخش مواد در طبیعت می‌باشد. پلیمرهای زیست‌تخریب‌پذیر دارای خواصی شبیه به پلیمرهای پتروشیمیایی هستند، که کاربردهای وسیعی در صنعت دارند. اما مزیت بسیار مهم این پلیمر در مقایسه با پلیمرهای پتروشیمیایی، قدرت زیست‌تخریب‌پذیری آن‌ها می‏ باشد.

استفاده از این‌گونه زیست‌پلیمرها که به‌صورت گرانولهای درون‌سلولی در میکروارگانیسم‌های مختلف تشکیل می‌شوند، راه حل مناسبی جهت رفع مشکلات زیست محیطی ناشی از تولید روزافزون پلیمرهای مقاوم به تخریب زیستی و تجمع ضایعات پلیمری در طبیعت می باشد.

ازاین‌رو، پژوهش‌های جدید به یافتن جایگزین‌های مناسب برای بسته‌بندی‌های متداول معطوف شده است. ‌پلیمرهای زیست‌تخریب‌پذیر و سازگار با محیط زیست به‌عنوان راه‌حل مناسب برای این موضوع پیشنهاد می‌شوند.

اما، استفاده از زیست‌پلیمرها در بسته‌بندی محصولات غذایی در برابر محدودیت‌های متعددی قرار دارد. شکنندگی، سفتی، ناپایداری گرمایی و نفوذپذیری زیاد نسبت به گازها و بخارآب در زمره عوامل اصلی محدودیت استفاده از زیست‌پلیمرها در صنایع غذایی هستند.

یکی دیگر از محدودیت‌ها هزینه تمام شده بالا نسبت به مواد پتروشیمیایی می‌باشد که با توجه به حجم بالای استفاده از لیوان، ظروف یکبار مصرف و کیسه‌های حمل کفش در حرم مطهر رضوی، توجیه‌پذیر نمودن استفاده از این زیست پلیمرهای تخریب پذیر یکی از مهمترین چالش‌ها می باشد.

در این چالش برآنیم تا به استفاده از ظرفیت علمی و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان و نوآوران با حفظ کیفیت و استانداردهای لازم استفاده از این مواد را اقتصادی نماییم.

 

فرآیند برگزاری

این چالش در ۵ مرحله برگزار می‌شود.

ثبت نام اولیه:

داوطلبین شرکت در رویداد می‌توانند تا تاریخ اول خردادماه نسبت به ارسال طرح پیشنهادی خود به صورت فایل pdf  از طریق سایت معاونت علمی آستان قدس رضوی اقدام نمایند.

اسامی پذیرفته شدگان مرحله اول در تاریخ ۷ خردادماه اعلام خواهد شد.

 

برگزاری پیش‌رویداد چالش:

به منظور آگاهی وکسب اطلاعات کاربردی، پذیرفته‌شدگان مرحله اول در یک پیش‌رویداد آموزشی شرکت خواهند کرد تا ضمن آشنایی بیشتر با مسئله توسط مسئولین مربوطه، برای ارسال نمونه اولیه یا طرح مفهومی خود آماده شوند.

 

دریافت نمونه اولیه یا طرح مفهومی:

 شرکت‌کنندگان راه‌یافته به این مرحله می‌بایست حداکثر تا تاریخ ۲۰ خردادماه طرح پیشنهادی خود را به صورت کامل در چارچوبی که از سوی دبیرخانه چالش فناوری در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، در سایت معاونت علمی آستان قدس رضوی بارگزاری نمایند.

لازم به ذکر است که در این مرحله اولویت با طرح‌های دارای نمونه‌ اولیه(با ارائه مستندات کافی) می‌باشد، اما طرح‌های مفهومی کاربردی نیز مورد پذیرش قرار خواهند گرفت. پس از اتمام مهلت ارسال(۲۰ خردادماه) و غربال آن‌ها (ارزیابی غیرحضوری) طرح‌های برگزیده شده به مرحله نهایی راه خواهند یافت.

 

رویداداصلی :

در قالب یک رویداد نیم‌روزه، از صاحبان طرح‌های نهایی دعوت می‌شود تا طرح‌های خود را در حضور جمعی از مسئولین آستان قدس رضوی، سرمایه‌گذاران و حامیان بالقوه(مانند صندوق‌های توسعه فناوری، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، شتابدهنده‌های مرتبط، نمایندگان مراکز رشد فناوری، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های صنعتی و دیگر افراد یا نهادهای حمایتگر و علاقمند) ارائه نمایند.

در پایان به طرح‌های برگزیده توسط نهادهای حامی و سرمایه‌گذاران این مرحله تسهیلات حمایتی اعطا خواهد شد.

 

تاریخ برگزاری رویداد اصلی پنجشنبه ۳۰ خردادماه است.

 

ساخت نمونه آزمایشگاهی:

برگزیدگان رویداد اصلی، دوماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، یک«نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود بسازند یا نمونه اولیه خود را تکمیل نمایند. دریافت تایید فنی نمونه‌های اولیه در این مرحله منوط به تکمیل مستندات آزمایشگاهی و ارائه نتایج آزمون‌های تعیین شده خواهد بود.

طرح‌های برگزیده، در اولویت عقد قرارداد خرید محصولات مورد نظر توسط استان قدس رضوی قرار خواهند گرفت.

 

ویژگی‌های مورد انتظار محصول نهایی

با توجه به حجم بالای استفاده از ظروف یکبار مصرف مانند لیوان و همچنین کیسه‌های حمل کفش، سه نکته اساسی باید در طراحی‌ها مورد لحاظ قرار گیرد:

 

  1. قابلیت زیست تخریب پذیر بودن محصول
  2. قیمت تمام شده حداقل ۵۰ درصد قیمت محصولات مشابه موجود در بازار
  3. قابلیت تولید انبوه

 

ثبت ایده

برای ثبت ایده از طریق فرم ارسال ایده در سایت معاونت علمی آستان قدس رضوی(https://sti.razavi.ir/sti/form/ideas) اقدام نمایید.