نویسنده: روابط عمومي 0 822 تاریخ انتشار : 19 تیر 1398

گپ و گفتي كوتاه و خواندني با آقاي "توحيد خراساني" تنها توليد كننده دستگاه كدورت سنج آب در ايران و خاورميانه

متن مصاحبه‌ي صميمي و دوستانه با آقاي توحيد خراساني، مديرعامل شركت تجهيز الكترونيك راسپينا، از شركت‌هاي دانش‌بنيان عضو پارك علم و فناوري گلستان و كارآفرين در حوزه تجهيزات آزمايشگاهي و تنها توليدكننده دستگاه كدورت‌سنج آب در ايران و خاورميانه:

1- معرفي و سابقه كار قبلي خود را پيش از شروع كارآفريني برايمان شرح دهيد.

در آغاز ورود به فضای کارآفرینی و اختراع، دانشجوی رشته الکترونیک بودم. در زمینه رباتیک و طراحی فعالیت‌هایی داشتم و مطالعاتی انجام داده بودم.

 

2- مدرك تحصيلي ؟

کارشناسی برق الکترونیک

 

3- از كجا شروع كرديد و براي ما بگوييد چگونه تصميم گرفتيد بجاي كار براي ديگران، خودتان يك كسب‌وكار مستقل شروع كنيد؟

ترم ۵ دانشگاه در یک بازدید علمی از شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه فردوسی یکی از دوستان کارآفرین دستگاه ابزاردقیقی به من نشان داد که نمونه داخلی نداشت و پیشنهاد ساخت چنین دستگاهی رو به من داد. معمولا وقتی برای دیگران کار می‌کنید کمتر زمینه خلاقیت به‌وجود میاد و انرژی و زمان بهینه استفاده نمیشه. در عین حال روحیه ریسک‌پذیری و کارآفرینی هم عامل مهمیه.

 

4- بصورت مختصر دستگاهي رو كه اختراع كرديد توضيح دهيد.

نام اين دستگاه، كدورت‌سنج آب(turbidimeter)هست كه ميزان كدورت آب رو اندازي‌گيري ميكنه؛ كدورت يك ويژگي فيزيكي به طور كلي محلول و به‌طور خاص آب و بيانگر توانايي آب در عبور دادن نور و يا معياري براي ميزان پراكندگي نور توسط مواد معلق در آب ايجاد مي باشد. يكي از روش‌هاي اندازه‌گيري كدورت، روش نقلومتري است كه به اختصار NTU ناميده مي‌شود. اين روش بر اساس مقايسه شدت پراكندگي نور در يك نمونه در يك شرايط مشخص با شدت پراكندگي نور در يك محلول استاندارد در همان شرايط مي‌باشد. هرچه پراكندگي نور بيشتر باشد، كدورت نمونه هم بيشتر خواهد بود. يك NTU، حاصل از يك ميلي‌گرم SiO2 در يك ليتر آب  مقطر می باشد. در ساخت این دستگاه ، دانش الکترونیک ، اپتیک و شیمی نقش اساسی دارند.

تولید کنندگان این دستگاه در دنیا انگشت شمارند و بهترین برند بازار متعلق به یک شرکت آمریکایی است.

 

5- در چه حوزه‌هايي امكان استفاده از اين دستگاهي كه اختراع كردید وجود دارد ؟

کاربرد اصلی این دستگاه در آزمایشگاه های کنترل کیفی مراکز آب و فاضلاب شهری و روستایی، مراکز بهداشت، آزمایشگاه‌های آب و خاک و کشاورزی دانشگاهی و خصوصی، استخرها، تولیدکننده‌های آب معدنی و دیگر نوشیدنی‌ها، پتروشیمی و ... می‌باشد.

 

6- سرمايه اوليه خود را براي شروع كار چگونه تامين نموديد؟

مبلغی برای طراحی اولیه وام بلاعوض از صندوق نوآوری و شکوفایی گرفتم و بعد هم یک وام قرض‌الحسنه از دانشگاه فردوسی

 

7- محيط اطراف شما چقدر در شروع اين كارآفريني تاثيرگذار بود و آيا در نزديكان شما فرد كارآفريني حضور داشت؟

در اطرافيانم شخص كارآفريني حضور نداشت ولی دانشگاه شرایط مناسبی برای شروع کار فراهم کرده بود که همین امر موجب افزایش روحیه برای انجام این کار می‌شد. شروع طراحی و ساخت یک محصول یکی از سخت‌ترین مراحل فرآیند ساخت می‌باشد. البته سختی کارآفرینی و تولید در همه مراحل اعم از تجاری‌سازی، کادرسازی و فروش محصول کاملا محسوس است و روحیه سختکوشی و صبر زیادی می‌طلبد. امیدواریم با توجه به سیاستگذاری‌های کلی کشور مبنی بر حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان، شرایط تسهیل گردد.

 

8- ديدگاهتان درخصوص كارآفريني در كشور ايران چيست؟

با توجه به بکر بودن و دست‌نخورده بودن قسمت‌های فراوانی از صنعت، فضای بسیار مناسبی برای کارآفرینی و نوآوری در کشور وجود دارد اما لازمه این امر، حمایت و اعتماد مسئولان در مواجهه با کارآفرینان می‌باشد.

 

9- با توجه به اهميت بسزاي ارتباط و همكاري صنعت با دانشگاه، آيا شما هم از دانشگاه كمكي دريافت كرده‌ايد؟

بله، تا حدی اطلاعات علمی اساتید و همینطور در دوران دانشجویی با استفاده از تسهیلات حوزه پژوهشی دانشگاه توانستیم امور تحقیقاتی خود را پیش ببریم.

 

10- چه عواملي در موفقيت يك كارآفرين نقش دارند؟

عوامل زیادی در موفقیت کارآفرین می تواند تاثیر بگذارد ولی به‌طور خلاصه انتخاب درست هدف، پشتکار، انگیزه خلل‌ناپذیر و چرخش‌ها و تغییرات به‌ موقع از عوامل حیاتی و اساسی در مسیر موفقیت می باشند.

 

11- از ايده‌پردازي تا تجاري‌سازي ايده‌تان چه مدت به طول انجاميد و به‌طور ميانگين روزانه چندساعت وقت خود را صرف آن كار مي‌كرديد؟

حدود ۴۰ ماه، حداقل روزانه ۸ ساعت، میانگین روزی ۱۲ ساعت گاهی اوقات تا ۱۵ ساعت کار در طول روز.

 

12- مقداري راجع به تنگناها و سختي‌هايي كه حين انجام كار با آن مواجه بوديد و همچنان نيز هستيد برايمان شرح دهيد؟

يك کارآفرین ابتدا زمانیکه می‌خواهد محصولي را طراحی نماید اصلا نمی‌داند که آیا می‌تواند ساخت آن را به پایان برساند یا خیر. این مساله اولین نقطه ابهام در کارآفرینی می‌باشد. دومین فضای ابهام‌آلود این است که آیا این محصول در بازار مشتری دارد و به فروش می‌رسد یا خیر؟ بسیاري از عوامل کوچک و بزرگ دیگر نيز دخیل هستند که مهمترین عوامل ابتدای مسیر به نظرم همین دو بودند.

 

13- پيشنهاد شما براي توانمندسازي دانشجويان و پياده‌سازي علم خود در راستاي بهره‌بري از آن چيست؟

از فضای آکادمیک دانشگاه جدا شوند و به خود جرأت بدهند و وارد فضاهای صنعتی شوند. نگران این نباشند که پرستیژ و دیسیپلین آنها بهم بخورد و در فضای صنعتی کفش فولادين پا کنند و حاضر شوند تا طعنه‌های دیگران را تحمل کنند. دانشجویان بدون ارتباط و درک درست از صنعت نباید منتظر برآورده شدن رویاهای خود باشند.

 

14-  افق‌هاي صادراتي براي كسب‌وكار شما چيست؟ آيا صرفا قصد بهره‌بري اقتصادي از كسب‌وكار خود داريد و يا در فكر توسعه آن نيز هستيد؟

در صورتیکه بتوانیم به لحاظ ظاهری محصول خود را ارتقا دهیم درصدد صادرات آن به کشورهای اطراف نیز هستیم؛ از طرفی محصولات دانش‌بنیان و از این دست نیاز به ارتقاء و تحقیق و توسعه دائمی هستند تا از رقیبان خارجی خود پیشی بگیرند و سهم بازار خود را از دست ندهند.

 

15- اگر مجبور مي‌شديد دوباره همين كار را شروع كنيد، به همين روش انجام مي‌داديد؟

برخی از اشتباهات گذشته در روش رسیدن به هدف را تکرار نمی‌کردم و اصلاحاتی در فرآیند کاری شرکت ایجاد می‌نمودم .

16- چه توصيه‌اي براي افرادي كه روياي كارآفريني را در سردارند، داريد؟

کارآفرینی فرآیندی پرپیچ و خم و می‌تواند بسیار طولانی باشد؛ یعنی برای رسیدن به نتیجه زمان زیادی باید صرف شود.توصیه بنده این است که با شناخت درست از خصوصیات اخلاقی خود و با انتخابی معقولانه وارد فضای كارآفريني شوند و حتما با دیگر افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، مشورت کنند.

17- سه درس مهم از كارآفريني را برايمان شرح دهيد.

باید بدانید که یک شبه به مقصد نخواهيد رسید. برای آینده خود برنامه درستی داشته باشید و هدف‌گذاری نمایید. در صورتی‌که طرحي با شکست مواجه شد به هیچ وجه مایوس نشوید و طرحی جایگزین برای آنها ارائه نمائيد.