نویسنده: روابط عمومی 0 54 تاریخ انتشار : 05 بهمن 1403

داستان یک استارتاپ

از مبارزه با کرونا تا نوآوری در خدمات پزشکی آنلاین

در اولین قسمت از گپ‌وگفت با فناوران فعال در استان گلستان، با آقای نیما پاک‌منش مدیرعامل شرکت «ویرا زیست پاک کاسپین» که با نام تجاری «نیپاک مد» فعالیت میکنن، ‌همراه شدیم و با تجربیات کاری و چالش‌هایی که در طول مدت فعالیت باهاش دست و پنجه نرم کردن، آشنا شدیم.

 

  • خودتون و شرکتتون رو معرفی کنید و بفرمایید که در چه زمینه ای مشغول به فعالیت هستید؟

سلام عرض میکنم خدمت شما و همه فعالین اکوسیستم نوآوری و علاقمندان به این حوزه، نیما پاکمنش هستم مدیرعامل شرکت ویرا زیست پاک کاسپین که با برند نیپاک مد در حوزه سلامت دیجیتال و خدمات پزشکی در منزل فعالیت میکنیم.

  • چه عاملی باعث شد وارد حوزه خدمات پزشکی بشین و شرکتتون رو در این زمینه تاسیس کنید؟

 راستش شرکتمون سال 99 تاسیس شد و تونستیم وارد پارک علم و فناوری استان گلستان بشیم؛ اون دوران ما با ایده دستگاه الکترونیکی ضدعفونی‌کننده دست فعالیت میکردیم و استارت کار خودمون رو زدیم؛ با توجه به اینکه ویروس کرونا اون زمان باعث بحران در جهان شده بود دستگاه های ضدعفونی مختلفی از انواع چشمی، پدالی، گیت‌های ضدعفونی‌کننده و... رو روانه بازار کردیم. قراردادهای مختلفی با مدارس، بیمارستان ها، ادارات و.. داشتیم که بزرگترین قراردادمون رو میتونم همکاری با سازمان یونیسف بدونم که سفارش چهارصد دستگاه رو به ما دادن که خداروشکر با توجه به توان نیروهامون تونستیم این تعداد رو در کمتر از بیست روز بسازیم و بهشون تحویل بدیم، خوشحالیم که تونستیم نقشی مفید در کنترل و مهار این ویروس داشته باشیم.

بعد از پایان کرونا میدونستیم که باید کسب و کارمون رو پیوت کنیم و چرخشی داشته باشیم تا بتونیم شرکت رو سرپا نگه داریم. ما تصمیم گرفتیم خدمات پزشکی در منزل کاسپین رو راه اندازی کنیم که در حال حاضر خدمات ویزیت پزشک عمومی و متخصص، تزریقات و پرستاری، فیزیوتراپی، انجام آزمایشات، اجاره تجهیزات پزشکی وکلیه خدمات پزشکی در منزل رو انجام میدیم که افراد میتونن به سادگی با مراجعه به سایتمون به آدرس www.nipakmed.com مراجعه کنند یا با شماره تماس 01732435012 تماس بگیرند تا بتونن از خدمات ما بهره ببرند.

  • در مسیر خدمات پزشکی با چه مشکلات و چالش هایی رو به رو بودید و چطور باهاشون مقابله کردید؟

در زمینه چالش‌ها بخوام بگم چالش در حوزه کسب و کارهای نوپا و استارتاپها و کارآفرینی در کل دنیا خیلی زیاده و خب توی ایران هم این مشکلات دیده میشه‌؛ کمبود منابع انسانی، کمبود منابع مالی و قوانین و مجوزها شاید بزرگترین چالش هایی بوده که ما باهاشون مواجه شدیم. به عنوان مثال بخوام عرض کنم در حوزه کسب و کارهای نوپا مجوز آنچنانی وجود نداره و چون جدید و نوظهور هست مقررات خاصی براش وضع نشده، بخاطر همون سازمان های مختلف میان و جلوگیری میکنن از فعالیت روند اون استارتاپ یا چابکی لازم رو سازمان ها ندارن و اخذ یک مجوز ساده ممکنه سالها طول بکشه؛ ولی خب توی سالهای اخیر با توجه به اینکه فرهنگ کارآفرینی توی کشور داره رواج پیدا میکنه کمی فرآیندها بهتر شده ولی همچنان وزنه سنگینی برای شروع کسب و کارهاست که مقدار زیادی از انرژی و توانشون رو در ابتدای کار میگیره.

یکی دیگه از مشکلاتی که باهاش مواجهیم بحث تامین مالیه؛ این روزا اگه شرکتی نتونه تامین مالی خوبی داشته باشه نمیتونه به خوبی فعالیتش رو راه بندازه و خب بخش های مختلفی مثل استخدام نیرو، اجاره مکان، خرید تجهیزات، توسعه کسب و کار و.... نیاز به تامین مالی داره و خب شرکت ما هم از این قاعده مستثنی نیست و برای بخش های سرمایه در گردش و سرمایه ثابت نیاز به جذب سرمایه داریم. متاسفانه بانک ها همکاری لازم رو با معاونت علمی و پارک علم و فناوری ندارن؛ به عنوان مثال ما خودمون از طریق چند بانک درخواست وام دادیم و با توجه به اینکه مدارک و مستنداتی که میخواستن رو هم بهشون ارائه دادیم ولی خب متاسفانه همکاری با ما در زمینه ارائه تسهیلات نداشتن.

چالش بعدی که ما باهاش مواجهیم کم بودن نیروی فنی متخصصه که بخش زیادی از اونها به خارج از کشور مهاجرت کردن یا از شهرهای کوچیک به شهرهای بزرگ مهاجرت کردن یا قیمت بالایی برای همکاری دارن که اون کسب و کار نوپا توانایی تامین هزینه های اون نیرو رو نداره.

اگر بخوام در مورد روشهایی که با این مشکلات مقابله کردیم بهتون توضیح بدم، در حوزه منابع انسانی ما تلاش کردیم از افراد علاقه مند به یادگیری در این حوزه که در ابتدای مسیر هستند یا به اصطلاح 'جونیور' هستند استفاده کنیم و خودمون وقت بزاریم و آموزششون بدیم تا به نیروی متخصص یا به اصطلاح 'سنیور' تبدیل بشن.

در بحث مجوزها با توجه به اینکه مشکلات زیادی داشتیم و مدت زمان طولانی هم درگیرش بودیم که این بخش عمده اش بخاطر این موضوع بود که از ابتدای فرآیند توضیح دقیق و شفافی از مراحل بهمون داده نشد که چند مرحله رو همزمان باهمدیگه پیگیری کنیم؛ در مواقعی که با این مشکلات مواجه بودیم معمولا از پارک علم و فناوری کمک میگرفتیم که با نامه زدن به اون ارگان یا اداره درخواست همکاری داشته باشن که خداروشکر تونستیم مجوزها رو با تمام مشکلات دریافت کنیم.

در موضوع تامین مالی ما تا الان بخش عمده کارمون با تامین مالی شخصی بوده ولی جذب سرمایه گذار و درخواست تسهیلات رو پیگیری میکنیم که هنوز نتونستیم از اون طریق جذب سرمایه کنیم که امیدواریم در آینده با قرادادهایی که پارک با سرمایه گذاران خطرپذیر داشته بتونیم اونها رو برای سرمایه گذاری بر روی کسب و کار خودمون قانع کنیم و سرمایه ای رو از این طریق جذب کنیم.

  • شرکت نیپاک تا اینجای فعالیت چه دستاوردهایی داشته و چطور تونستید رضایت مشتریان خودتون رو کسب کنید؟

خداروشکر با توجه به نظرسنجی هایی که از بیماران و همکاران کادر درمانمون داشتیم عموما تونستیم رضایتشون رو جلب کنیم و برای اینکار ما اومدیم سایت خودمون رو راه اندازی کردیم که دسترسی به خدمات پزشکی برای بیماران راحت تر بشه و همچنین چون بخشی از مشتریان ما سالمندان هستند برای اینکه سهولت بدیم به این فرآیند برای اونها سامانه ارتباط تلفنی خودمون رو راه اندازی کردیم که با یک تماس ساده بتونن خدمات پزشکی که میخوان رو به راحتی در منزلشون دریافت کنند.

خداروشکر ما تا الان به بیش از 3500 نفر خدمات پزشکی در منزل دادیم، به بیش از 1000 نفر مشاوره تلفنی و آنلاین ارائه دادیم، در حال حاضر با سازمان های مختلف قرارداد داریم مثل بازنشستگان تامین اجتماعی، بانک تجارت، خانواده های شهدا و جانبازان و ایثارگران و سایر ارگان ها قرارداد داریم و بهشون خدمات ارائه میدیم.

و خوشحالیم که تاکنون از ارگان خاصی بابت اینکه از خدمات ما ناراضی بودن نداشتیم و تونستیم رضایتشون رو جلب کنیم.

  • برنامه‌های آینده نیپاک برای ادامه توسعه و رشد چیه؟

راستش ما توی برنامه آیندمون در اولویت جذب نیروهای کادر درمان بیشتر برای اینکه بتونیم به تعداد درخواست های بیشتری پاسخ بدیم رو داریم و بعد از اون هم میخوایم کارمون رو اسکیل آپ کنیم و شهرها و استانهای دیگه رو هم تحت پوشش خدمات شرکتمون قرار بدیم که با توجه به بازاریابی هایی که انجام دادیم دسترسی به این حوزه برای شرکتمون امکان پذیر هست و این مورد نیازمند جذب سرمایه از طریق سرمایه گذاران خطرپذیر هست که بتونیم موانعی که در زمینه منابع مالی داریم رو از پیش رو برداریم چون بازار خدمات پزشکی برای ما گسترده است و ما فعلا بخش کوچیکی از اون رو داریم پوشش میدیم. 

برنامه آینده ما، راه اندازی icu در منزل هست که  با خرید تجهیزات پیشرفته، این تجهیزات رو بتونیم در اختیار بیمارانمون قرار بدیم که روند درمان خودشون رو در رفاه و در کنار خانوادشون طی کنن و هرچه زودتر به بهبودی کامل برسن.

  • چگونه برنامه‌ریزی کرده اید تا در آینده خدمات خود را بهبود بخشید و به نیازهای بیشتر مشتریان پاسخ دهید؟

جزو برنامه های آینده ما اینه که بیماران بتونن به راحتی از مشاوره های آنلاین ما استفاده کنند و تجهیزاتی رو راه اندازی کنیم که اونا بتونن بدون نیاز به نیروی متخصص در منزل، خدمات پزشکی رو دریافت کنند که بخش تحقیق و توسعه شرکت بر روی این قسمت ها فعالیت میکنن و در حوزه آزمایش به نمونه های اولیه رسیدیم که بدون حضور کاربر خون گیرنده، بیمار نمونه خونش رو تحویل آزمایشگاه بده و جوابش رو هم دریافت کنه.

  • در پایان آیا حرفی دارید که بخواید با مخاطبان این مصاحبه به اشتراک بگذارید؟

در پایان تقدیر و تشکر میکنم از پارک علم و فناوری استان گلستان بخاطر حمایت هایی که از شرکت‌های فناور و خلاقی که مستقر هستند انجام میدن، امیدواریم که این خدمات روز به روز بیشتر بشه و در حوزه های منتورینگ و مشاوره های کسب و کار ما بتونیم منتورهای حرفه ای رو داشته باشیم به نحوی که مستمر به استارتاپ ها خدمات مشاوره ای داده بشه و کسب و کارشون رو آنالیز بکنن و با توجه به اینکه شرکت از چه بخش هایی مثل ارزش، تکنولوژی یا سرمایه این شرکت رشد داشته مورد بررسی قرار بگیرن و بصورت مستمر پایش بشن و کمک بکنن بهشون که در اون مسیر رشد بکنن. در قسمت بعدی خواهش دارم از پارک که ارتباط خودش رو با سرمایه گذاران خطرپذیر بیشتر بکنه که بتونه اونها رو برای سرمایه گذاری روی شرکت های فعال در اکوسیستم به این استان بیاره که ما بتونیم از خدمات اونها استفاده کنیم.

نکته ای که به نظرم در این سالها کمتر بهش توجه شده این بوده که خدماتی که پارک به شرکتها ارائه میده بر اساس آنالیز نبوده به نحوی که شرکتی که رشد بیشتری داشته بتونه از خدمات بهتر و بیشتری استفاده بکنه و این نکته که به همه شرکتها خدماتی که پارک میده یکسان باشه به نظرم قابل قبول نیست و این موضوع باید براساس گزارشها و آنالیزهایی که شرکت ها میشن، متفاوت باشه.