نویسنده: روابط عمومی 0 96 تاریخ انتشار : 08 بهمن 1402

سهم اقتصاد دانش‌بنيان در پيشرفت کشور در بيانات مقام معظم رهبري

اساس کار در اقتصاد مقاومتي، اقتصاد دانش‌بنيان است

توسعه اقتصاد دانش‌بنيان يکي از کليدواژه‌هايي است که در کلام و بيان مقام معظم رهبري، بسامد بالايي دارد؛ ايشان اين مهم را يکي از پيش‌شرط‌هاي تحقق اقتصاد مقاومتي مي‌دانند؛ چرا که در انديشه ايشان اقتصاد مقاومتي، امري درون‌زا است و به همين دليل، اقتصاد متکي به علم مي‌تواند به عنوان يکي از پايه‌هاي اصلي آن عمل کند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، مقام معظم رهبري در ديدار شرکت‌کنندگان در نهمين همايش ملي «نخبگان فردا» در حسينيه امام خميني(ره) بر تاثير و تاثر اقتصاد دانش‌بنيان بر اقتصاد مقاومتي تاکيد کرده و فرمودند:

«يکي از پايه‌هاي محکم اقتصاد مقاومتي، اقتصاد دانش‌بنيان است؛ اساس کار در اقتصاد مقاومتي، اقتصاد دانش‌بنيان است؛ [زيرا] اقتصاد مقاومتي اقتصاد درون‌زا است، اقتصادي است که در داخل پايه‌هاي مستحکمي دارد که تکانه‌هاي بين‌المللي و جهاني و اقتصادي آن را از جا درنمي‌برد؛ اين اقتصاد مقاومتي [است‌]، اقتصاد مقاوم. يکي از اساسي‌ترين پايه‌هاي اين اقتصاد عبارت است از اقتصاد دانش‌بنيان؛ اقتصادي که متّکي باشد به علم، اين خيلي مهم است. خب، به نظر ما نخبه‌هاي جوان مي‌توانند در اقتصاد دانش‌بنيان که درواقع ستون اصلي اقتصاد مقاومتي است، نقش ايفا کنند.»

ايشان در بيانات خود در اين ديدار که 22 مهرماه  1394 برگزار شد در خصوص چگونگي اين نقش‌آفريني اضافه کردند: «چه‌جور جوان‌هاي ما نقش ايفا کنند در اقتصاد مقاومتي؟ من جواب اين سؤال را از شما مي‌خواهم، بنشينيد طرّاحي کنيد، منتظر نمانيد که ديگران طرّاحي کنند. شما جوان‌هاي نخبه در يکي از اجتماعات خودتان موضوع را همين قرار بدهيد: چگونگي نقش‌آفريني نخبگان جوان در اقتصاد مقاومتي يا اقتصاد دانش‌بنيان. گروه‌هايي به‌وجود بيايند، گروه‌هايي تقسيم بشوند، کار کنند، فکر کنند، مطالعه کنند با دست پر در اين اجتماع شرکت کنند، راه بدهند، آن‌وقت بنياد نخبگان از اين طرحي که از درون خود نخبگان بيرون آمده، حمايت کند، پشتيباني کند.

به نظر من يک تحوّل به‌ وجود مي‌آيد؛ هم در زمينه‌ فکر کردن و انديشيدن و کار کردن، هم در زمينه‌ي واقعيّت، روي زمين در زمينه‌ اقتصاد [هم‌] قطعاً تحوّل به‌وجود مي‌آيد.»