نویسنده: روابط عمومي 0 1137 تاریخ انتشار : 26 مرداد 1399

تدوین سند راهبردی 5 ساله پارك علم و فناوري گلستان كليد خورد

نخستين جلسه شورای راهبري تدوین سند راهبردی 5 ساله پارك علم و فناوري گلستان با حضور كليه اعضاء در محل اين پارك برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي پارك علم و فناوري گلستان، دكتر غفاري، رئيس پارك گلستان در ابتداي اين جلسه با بيان اينكه به منظور داشتن نقشه راه در انجام ماموریت‌ها و ارتقاء سطح پارک علم و فناوری گلستان، نیاز به تدوین سند راهبردی 5 ساله است، گفت: با توجه به اینکه برنامه‌های توسعه‌ای کشور درحال انجام و به زودی هفتمين برنامه توسعه آغاز خواهد شد، برنامه 5 ساله پارک علم و فناوری گلستان در افق 1404 نيز تدوین خواهد شد.

دكتر غفاري بيان داشت: بايد تلاش كنيم تا سند راهبردي گلستان و روش‌هاي تدوين به گونه‌اي تنظيم گردد كه از آن به‌‌‌عنوان ماخذ(رفرنس) الگوي تهيه اسناد در استان‌هاي ديگر مورد استفاده قرار گيرد.

وي، انعطاف‌پذيري و قابليت تغيير در هر زمان را يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هايي كه در تدوين اين سند مي‌بايست لحاظ گردد، دانست و گفت: به‌طور قطع، شکل‌گیری سند تابع شرایط محیط خواهد بود؛ به‌طور مثال در بحث بروز و شیوع بیماری کرونا،‌ در سند باید به گونه‌ای دیده شود که اگر این بیماری طی چندساله آینده نیز حاکم باشد، برخي از فضاهای کسب‌وکار را باید کاملا دگرگون کنیم، به گونه‌اي كه ریسک انجام فعالیت‌ها به حداقل برسد.

دكتر غفاري با بيان اينكه مي‌بايست در خصوص علت عملياتي نشدن برخي اسناد تدوين شده توسط دستگاه‌هاي مختلف آسيب‌شناسي صورت پذيرد، تاكيد كرد: تدوين سند بايد به گونه‌اي پيش رود كه برنامه‌هاي پيش رو كاملا كاربردي، عملياتي و قابل انجام باشد و تحقق آن دست‌يافتني و زيربرنامه‌هاي پارك و دستورات بخش‌هاي مختلف از دل اين برنامه خارج گردد.

دكتر رضايي،‌ معاون فناوري پارك علم وفناوري گلستان نيز در اين جلسه بيان داشت: تدوین اين سند راهبردی 5 ساله با این شعار که ما باید نقشه راه داشته باشیم، منابع خودمان را شناسنامه‌دار نماییم و فرآیندمحوری را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم، کلید خورده و در حال انجام است.

دكتر رضايي، با اشاره به اينكه تاريخ سندی که در سال‌هاي گذشته براي اين پارك تهیه شده بود تا پایان سال‌جاري به اتمام خواهد رسید، تاكيد كرد: پس از بررسي ميزان تحقق برنامه‌هاي سند قبلي و شناسايي دلايل عدم تحقق برنامه‌ها، برای اینکه سند به نحو مطلوب پیش برود، از توان تمامی کارکنان در پارک و واحدهای فناور زیرمجموعه باید استفاده نماییم.

وي افزود: این سند منابع مالی و منابع انسانی را در بستر قانونی و مجوزهایی که اخذ خواهد شد درکنار هم قرار داده و درنهایت راهبردهای آن بر اساس اهدافی که در نظام جمهوری اسلامی ایران برای پارک‌ها در نظر گرفته شده است، تهیه خواهد شد.

دكتر رضايي خاطرنشان ساخت: بعد از تدوین راهبردهای سند توسعه، در نهایت اقدامات کاری یا فعالیت‌های اولویت‌دار و اصلی به‌صورت سالانه تدوین خواهد شد و برنامه عملیاتی پارک به‌صورت سالانه شکل خواهد گرفت که در آنجا منابع مالی و برنامه زمان‌بندی به‌صورت کمی بیان خواهد شد.

معاون فناوري پارك گلستان در ادامه به مزاياي تدوین این سند اشاره كرد و گفت: ارتقاء سطح پارک گلستان، مهم‌ترين مزيت تدوين اين سند است كه به تبع آن نمودار سازمانی اين پارک نیز تغيير و درنهايت سازمان قوی‌تر و منظم‌تری شكل خواهد گرفت.

دكتر رضايي همچنين برون‌سپاري ماموريت‌هاي پارك گلستان را از ديگر مزاياي تدوين اين سند عنوان كرد و گفت: با تدوين اين سند، از توان و ظرفيت شرکت‌ها و واحدهای خدمات‌رسان كه وظيفه پشتیبانی دارند، استفاده خواهیم کرد تا همگام با ستاد پارک علم و فناوري گلستان، نسبت به خدمات‌رسانی به واحدهای فناور اقدام کنند.

گفتني است، ترکیب اعضای شورای راهبری تدوین این سند مرکب از رئیس پارک، معاون فناوری، یک عضو مدعو باتجربه در تدوین اسناد توسعه‌ای، رئيس مرکز رشد جامع گرگان و دو نفر از کارشناسان پارک مي‌باشد.