نویسنده: روابط عمومی 0 961 تاریخ انتشار : 30 خرداد 1399

از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

فراخوان پذیرش طرح‌های فناورانه‌ حوزه امنیت غذایی اعلام شد

ستاد توسعه زیست‌فناوری در سال جهش تولید، با هدف رفع نیازهای اساسی کشور و حمایت از شرکت‏‌های فعال در زمینه امنیت غذایی فراخوان طرح‏‌های فناورانه برگزار می‌‏کند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، امروزه امنیت غذایی مورد توجه روزافزون بین‏‌المللی به‌ویژه کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است؛ از این رو نوآوری در تولید و عرضه پایدار محصولات غذایی، برقراری زنجیره تامین و تضمین برقراری حلقه‌های اساسی در این زنجیره یکی از مهمترین اولویت‌های راهبردی ملی جمهوری اسلامی ایران محسوب ‌می‌شود.

"تولید به روش‌های ناکارآمد"، "عدم استفاده از فناوری‌های نوین"، "وابستگی به منابع خارجی در تامین نیازهای اساسی" و "عدم شناخت توانایی و قابلیت‌های بومی" از جمله تهدیدهای امنیت غذایی به شمار ‌می‌رود و به منظور رفع این چالش از سوی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی اقدام به تدوین بسته امنیت غذایی با محوریت تولید محصولات استراتژیک، ارزبر و دارای پتانسیل ارزآوری کرده است تا بتواند با برنامه‏‌ریزی درست و در همکاری با سایر نهادهای متولی گامی در جهت تحقق اقتصاد دانش‏بنیان در حوزه امنیت غذایی بردارد.

علاوه بر آن، این ستاد با توجه به اهمیت رفع نیازهای اساسی کشور و حمایت از شرکت‏‌های فعال در زمینه امنیت غذایی فراخوانی منتشر کرده است؛ در این فراخوان آمده است که ستاد از طرح‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارتقاء امنیت غذایی کشور حمایت خواهد کرد.

طرح‌های مورد نظر باید تولیدی و قابلیت اجرایی شدن در شرایط اقلیمی و سیاسی کشور را داشته باشند. "وجود منابع پایدار برای تامین مواد اولیه با هدف استمرار در اجرای طرح و تولید محصول"، "چابکی طرح‌ها و ایده‌ها برای انطباق با استانداردها و تولید محصولات متنوع"، "وجود بازار داخلی برای محصول طرح یا تضمین صادرات برای محصولات ارزآور"، "استفاده از فناوری‌های جدید و کارآمد در اجرای طرح"، "تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و حمایت از طرح‌های فناورانه"، "کنترل کیفیت و عرضه محصول سالم و امکان اخذ مجوزات لازم" از دیگر شرایط پذیرش طرح‌ها اعلام شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت مشاهده طرح‌ها، دریافت فرم پروپوزال و ارسال طرح‌های خود به آدرس https://www.zistfood.ir/ مراجعه نمایند. ( ضمنا فرم خام پروپوزال و ارسال طرح پیشنهادی بسته امنیت غذایی در ذیل خبر نیز قرار داده شده است).

شایان ذکر است مهلت نهایی شرکت در این فراخوان تا پایان خردادماه99 می‌باشد.

1
فرم خام پروپوزال