نویسنده: روابط عمومی 0 193 تاریخ انتشار : 22 فروردین 1402

در اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان در سال 1402 مطرح شد؛

گلایه‌های تلخ رئیس پارک علم و فناوری گلستان/ تقریباً همه فضاهای در اختیار پارک استیجاری است

دکتر غفاری با گلایه از برخی دستگاه‌های اجرایی استان گلستان گفت: با وجود اینکه سال گذشته طبق فرمان رهبر معظم انقلاب، سال حمایت از فعالیت‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بود اما هیچ دستگاه اجرایی در استان حتی یک متر از فضای در اختیار خود را برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص نداد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر مهدی غفاری در اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان در سال جدید که با حضور مدیران دستگاه قضائی استان، مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، با بیان اینکه برخی از مسائل بدون دخالت مرکز در استان قابل حل است، اظهارکرد: اگر امروز کارخانه نوآوری گرگان به عنوان پنجمین کارخانه نوآوری کشور در مکانی مناسب فعال شده، به علت هم‌افزایی برخی از مسئولان از جمله شهردار وقت گرگان است.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان گفت: براساس قانون، اراضی در اختیار پارک‌های علم و فناوری جزو مناطق آزاد محسوب می‌شوند و همه استان‌ها از این فرصت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بهره می‌گیرند اما در استان گلستان با وجود پیگیری‌های زیادی که داشتیم نتوانستیم اقدامی انجام دهیم. در این اراضی، شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند اما پارک علم و فناوری استان عرصه‌ای برای واگذاری در اختیار ندارد.

وی افزود: در مرکز شهر گرگان حدود ۱۰ هکتار زمین داریم که صورتجلسه وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری برای واگذاری آن به پارک علم و فناوری استان هم وجود دارد اما متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

دکتر غفاری با بیان اینکه مشکل اصلی پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، نبود عرصه برای استقرار این شرکت‌هاست، خاطرنشان کرد: مشکل ما تسهیلات نیست؛ چراکه ما سال گذشته با وجود اینکه سهم ۴۷ میلیارد تومانی از تسهیلات تبصره ۱۸ داشتیم اما ۷۷.۵ میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی در استان جذب کردیم که این بالاترین میزان جذب در سطح پارک‌های علم و فناوری کشور بود.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت‌های دانش‌بنیان گفت: پارک علم و فناوری استان تنها یک ساختمان در آق‌قلا دارد و همه ۱۳ هزار مترمربع فضایی که در سال‌های اخیر در اختیار این مجموعه قرار گرفت استیجاری یا متعلق به دستگاه دیگری بوده است.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان اضافه کرد: با اینکه سال گذشته طبق فرمان رهبر معظم انقلاب، سال حمایت از دانش‌بنیان‌ها بود اما هیچ دستگاه اجرایی در استان حتی یک متر از فضای در اختیار خود را به این بخش اختصاص نداد.

مدیرکل دادگستری گلستان نیز در این نشست گفت: توسعه شرکت‌های دانش بنیان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله فضای مناسب است و  با توجه به محدودیت فضای موجود در استان، مهم‌ترین خواسته فعالان این بخش در این جلسه از ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان اختصاص زمین برای ایجاد شهرک  دانش‌بنیان  بود که قول دادیم برای تحقق آن و رفع موانع بر سر اجرای این طرح تلاش کنیم.

آسیابی افزود: برخی دستگاه‌های استان زمین‌های بدون استفاده در اختیار دارند و در نشستی که با مدیران دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی استان خواهیم داشت واگذاری این زمین‌ها به منظور ایجاد  شهرک دانش‌بنیان را پیگیری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس مصوبات سال گذشته، قرار شد شرکت شهرک‌های صنعتی، زمینهای راکد در شهرک‌های صنعتی را پس از خلع ید، با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان به سرمایهگذاران واگذار کنند که بار دیگر در این جلسه بر آن تاکید می‌کنیم.

گفتنی است در این جلسه مدیران واحدهای دانش‌بنیان و فناور، یکایک به بیان مشکلات خود پرداختند و مدیران دستگاه قضائی استان ضمن استماع کلیه مسائل، قول مساعد جهت پیگیری تمامی موارد مطرح شده را ارائه دادند

.