نویسنده: روابط عمومی 0 242 تاریخ انتشار : 26 بهمن 1401

با حمایت معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف؛

چهارمین برنامه ملی " تور فناوری" به میزبانی پارک علم و فناوری گلستان آغاز شد

چهارمین برنامه ملّی تور فناوری ویژه کارشناسان پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران به مدت دو روز به میزبانی استان گلستان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر حامد رضایی در آئین افتتاحیه این رویداد که در کارخانه نوآوری گرگان برگزار می‌گردد، اظهارکرد: پارک‌های علم و فناوری یک اکوسیستم است که در استان‌ها به عنوان متولیان رشد علمی و فناوری شناخته می‌شوند.

معاون پارک علم و فناوری گلستان با بیان اینکه پارک‌ها از تولید ایده تا بازار باید نقش‌آفرینی کنند، گفت: نقش اصلی را در این اکوسیستم " بازار" ایفا می‌کند و به‌دلیل کم‌توجهی به این مقوله خیلی از ایده‌ها در مراحل مختلف حذف می‌شوند.

وی با تاکید براینکه تولید ثروت از اهداف اصلی پارک‌های علم و فناوری است، افزود: برای اینکه در این اکوسیستم موفق باشیم باید به دو مقوله " فشار فناوری" و " کشش یا تقاضای بازار" توجه داشته باشیم و بین آنها تعادل برقرار کنیم. قرار نیست تنها فناوری را به رخ بازار بکشانیم بلکه باید نیاز و ذائقه بازار را هم در نظر بگیریم.

دکتر رضایی با بیان اینکه شتاب‌دهنده‌ها به عنوان بخش خصوصی می‌توانند جایگزین مراکز رشد شوند، گفت: برای شتاب‌دهنده‌ها در این اکوسیستم باید جایگاه درستی تعیین کرد‌. شتاب‌دهنده‌ها مانند باشگاه‌های ورزشی هستند که بازیکن جذب می‌کنند و پس از توانمندسازی آن را به فروش می‌رسانند.

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه سازوکار همگنی در پارک‌های علم و فناوری وجود ندارد، افزود: یکی دیگر از دغدغه‌هایی که در این باره مطرح است، نبود مرزبندی مشخص از ماموریت‌ها و وظایف دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها و ... است و در پارک‌ها نیز سازوکار همگنی وجود ندارد و هر استانی تصمیم خاص خود را می‌گیرد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری گلستان ادامه داد: حوزه فناوری، همه‌گیر است و نمی‌تواند تنها یک متولی داشته باشد بلکه سایر بخش‌ها به ویژه صادرکنندگان مجوزها مانند صمت، جهادکشاورزی، گردشگری و ... نیز باید در میدان حاضر باشند. اما متاسفانه نگرش سیستمی حاکم نیست و جزیره‌ای عمل می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال اقتصاد درون‌زا یا همان اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها برآن تاکید کرده‌اند، هستیم باید در اکوسیستم پارک‌های علم و فناوری دنبال آن باشیم.

 

همچنین رئیس انجمن‌ علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران نیز در این نشست با بیان اینکه این انجمن یک نهاد غیردولتی و دارای مجوز از وزارت علوم است، اظهارکرد: امیدواریم این انجمن امسال نمره A را از وزارت علوم دریافت کند که نتیجه فعالیت‌های این انجمن به ویژه در ۴ سال گذشته است.

دکتر معتمدزادگان با بیان اینکه در زیست‌بوم نوآوری گپ‌های زیادی وجود دارد، گفت: در زمینه قانون‌گذاری و آگاهی قانون‌گذاران از این زیست‌بوم، در مباحث حقوقی، در حوزه‌های دولتی، ارزیابی و رتبه‌بندی، شبکه‌سازی در سطح بین‌المللی و ... نیازمند کارهای زیادی هستیم.

وی افزود: انجمن این فرصت را می‌دهد تا از بیرون دولت به مسائل داخل زیست‌بوم فناوری نگاه کنیم. موضوع مهم رشد، آگاهی و آموزش بدنه کارشناسی در پارک‌ها و سازمان‌های نوآوری است و برای همین تمرکزمان را بر توانمندسازی نیروی انسانی گذاشته‌ایم.

شایان ذکر است در روز نخست از این رویداد، دو کارگاه آموزشی با موضوعات «تجربیات جدید جذب و پذیرش» و «شتابدهی واحدهای فناور» و یک پنل آموزشی با موضوع «فرآیند جذب و پذیرش در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری» برگزار و سپس شرکت‌کنندگان از بخش‌های مختلف کارخانه نوآوری گرگان بازدید کردند.